Stává se to poměrně často: posíláme někomu peníze na účet a potřebujeme, aby platba dorazila…
Splést se v zadání bankovního účtu není až tak složité. Obvykle má devět či deset číslic, někdy i předčíslí a samozřejmě kód banky. Jak postupovat, pokud se spletete v zadání čísla účtu pro odchozí platbu?
Pravděpodobnost je malá
Jestliže se vám stane, že při zadávání platby napíšete o číslici víc nebo míň, popřípadě pokud napíšete čísla v jiném pořadí, je dost možné, že platba vůbec neodejde nebo se vám vrátí zpět, protože vámi zadané číslo účtu nebude vyhovovat pravidlům centrální banky. Česká národní banka totiž čísla účtů negeneruje automaticky, nýbrž vychází z určitých a poměrně složitých pravidel. Ke každé z číslic je přiřazena určitá váha a součet těchto vah musí být dělitelný jedenácti.
Jestliže zadáte chybné číslo účtu (neexistující), platba vám vůbec nepůjde odeslat. Platí to i v případě, že vámi chybně zadané číslo bude formálně správné, nicméně neexistující. V takovém případě se vám platba vrátí zpět do dvou až tří pracovních dnů.
Co když chybně zadané číslo účtu opravdu existuje?
Pravděpodobnost, že se vám něco podobného stane, je sice malá, ovšem existuje. Co dělat v níže uvedených situacích?
-
Platba ještě nebyla připsána na chybný účet
Ideální je, pokud se jedná o platbu se splatností až druhý pracovní den a vy si své chyby všimnete. V takovém případě stačí transakci v internetovém bankovnictví stornovat.
Když platba odchází v den zadání, storno už nestihnete sami, ale řešením je obrátit se na svou banku. Ta platbu zruší, ovšem musíte vše stihnout nahlásit ještě před jejím vyexportováním. Je ale nutné říci, že existuje jen malá pravděpodobnost, že byste při tomto postupu byli úspěšní.
První, co každého asi napadne, je oslovit banku s žádostí o zrušení platby. To má však smysl pouze tehdy, jedná-li se o zahraniční transakci, jejíž průběh trvá déle a banka má proto i delší čas pro blokaci. Podaří-li se vám transakci stornovat dříve, než jsou peníze do zahraničí odeslány, bývá tato služba obvykle bez poplatků. I poté, co peníze odejdou do zahraniční banky, máte ještě velkou šanci dostat je zpět, ovšem pouze v případě, že je banka nepřipsala na účet příjemce. V takové fázi už se obvykle hradí storno poplatek (ve výši do pěti set korun) plus náklady, které vzniknou zahraniční bance.
-
Platba již byla na chybný účet připsána
Samozřejmě, že ani v momentě, kdy platba již naskočila na chybně zadaném účtu, není nic ztraceno, nicméně majitel účtu musí spolupracovat.
Ze všeho nejdříve oslovte svou banku s žádostí o vrácení platby na chybně zadaný účet. Banky obvykle mají na svých webovkách k dispozici formulář. Jedná se o žádost o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků. Banka nikdy nemůže garantovat to, že se vám peníze vrátí zpět, ale každopádně pro to udělají maximum.
Jedná-li se o platbu v rámci stejné banky, pak banka kontaktuje příjemce, vysvětlí mu nastalou situaci a vyzve ho, aby vám peníze vrátil. Jedná-li se o platbu do jiné banky, požádá vaše banka banku příjemce.
Jak dlouho na vrácení platby čekat?
Jestli vám peníze zpět nedorazí po 4 týdnech, kontaktujte banku znovu, ovšem tentokrát s žádostí o poskytnutí identifikačních údajů. Nemusíte kontaktovat přímo banku příjemce, stačí se obrátit na tu svou, která vaši žádost bance příjemce sama předá. Banka v tomto případě má právo sdělit vám kontaktní údaje příjemce neoprávněně nabytých prostředků. Tato služba bývá však zpoplatněna, a sice částkou do 500 korun.
Poté už máte možnost majitele účtu, na který jste omylem zaslali platbu, kontaktovat osobně. V krajním případě, kdy ani tahle cesta nikam nepovede, máte už jen poslední možnost: řešit celou věc soudně.
V té lepší variantě přijdou nečekaně peníze na účet vám. Utrácet se je ale nevyplatí, protože vám po nějaké době může dorazit obvinění z bezdůvodného obohacování. Jak řešit situaci, kdy peníze přijdou na účet vám? Ideální je zaslat je zpět na účet, z něhož přišly, popřípadě kontaktovat banku a obeznámit ji s celou situací. Banka pak vrácení platby může zařídit za vás.
Hodnocení
0 komentářů k zobrazení