Centrální registr dlužníků Solus je určen především pro členy tohoto sdružení a jeho úkolem je…
Termín pro podpis ročního zúčtování daně u zaměstnavatele již proběhl, byl 15. února. Stejně tak máme za sebou termín pro podání daňového přiznání, tedy 1. duben. Většina z vás spočítala svoje příjmy i výdaje, vypočetla si daň z příjmu a podala daňové přiznání – nebo u účetní v práci už v lednu a v první polovině února podepsala roční zúčtování. Co dělat, když jste si až v tento moment uvědomili, že jste měli možnost uplatnit daňový odpočet, například na dítě nebo životní pojištění? Nepanikařte, protože nic ještě nemusí být ztraceno. Stát vám peníze z daňové vratky může vyplatit zpětně. Jaké situace mohou nastat a jak je správně řešit?
Jak uplatnit daňovou slevu zpětně?
Zaměstnanci slevy na dani uplatňují měsíčně při výplatě mzdy, kromě školkovného a slevy na manželku. Tyto dvě slevy se uplatňují při podepsání ročního zúčtování daně, které probíhá do 15. února. OSVČ slevy uplatňují při podání daňového přiznání 1. dubna. Nezdanitelné části daně se uplatňují pouze jednou ročně.
Jestliže jste na některou ze slev na dani zapomněli a neuplatnili ji, nezoufejte, protože pro zpětné uplatnění je dvouletá lhůta.
Co dělat, když zapomenete uplatnit slevu během roku při výplatě mzdy?
Pokud se vám něco takového stane, řešení je velice jednoduché. Stačí slevu uplatnit zpětně za celý rok při podpisu ročního zúčtování daně ve mzdové účtárně. Vzniká vám pak nárok na daňovou vratku, která vám bude vyplacena nejpozději společně s březnovou mzdou.
Co dělat, když zapomenete uplatnit slevu při ročním zúčtování daně z příjmu?
Jestliže jste zapomněli do daní započítat například taky hypotéku, upozorněte na to zaměstnavatele. Daňový přeplatek vám bude vyplacen zpětně.
Co dělat, když jako OSVČ zapomenete uplatnit slevu v daňovém přiznání?
OSVČ si daňové přiznání podává sama. Jestliže se vám stane, že zapomenete uplatnit slevu nebo nějakou nezdanitelnou část daně, řešení je poměrně snadné. Máte totiž možnost podat si dodatečné či opravné daňové přiznání.
Dodatečné daňové přiznání je možné podat po uplynutí řádného termínu pro podání daňového přiznání. Opravné daňové přiznání můžete odevzdat, pokud ještě neuplynul termín pro odevzdání daňového přiznání. V případě letošního roku byste museli stihnout opravné daňové přiznání odevzdat do 1. dubna. Poté, co opravné daňové přiznání odevzdáte, to původní nebude bráno v potaz a finanční úřad bude případné daňové vratky vyplácet na základě toho opravného. Pokud jste na chybu přišli až po termínu 1. dubna, podejte si dodatečné daňové přiznání. Daňová vratka vám bude vyplacena později, obvykle je to přibližně za dva měsíce.
Pro dodatečné i opravné daňové přiznání se používá běžný formulář pro daňové přiznání, ovšem musíte hned na začátku zaškrtnout jednu z možností, o jaké daňové přiznání jde.
Bohužel budete muset znovu doložit všechny dokumenty, které dokazují nároky na odpočet a slevy.
Zapomenutou slevu na dani nemusíte řešit
V případě, že jste zapomněli uplatnit některou z daňových slev, není vaší povinností toto jakkoli řešit. O peníze jednoduše přijdete a ty zůstanou státu. Většina ale samozřejmě o peníze, na které má nárok, rozhodně přijít nechce. Tím spíš, že se podobné situace dají řešit jednoduše ve mzdové účtárně nebo podáním opravného či dodatečného daňového přiznání.
Je důležité také vědět, že pokud jste v daňovém přiznání udělali chybu, která znamenala nižší daňovou povinnost a v podstatě jste tak okradli stát (například zapomenete-li uvést některý ze svých zdanitelných příjmů), máte povinnost odevzdat správné daňové přiznání.
Hodnocení
0 komentářů k zobrazení